پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182876
تجمع مخالفان توافق هسته اي ايران در مقابل کنگره آمريکا
تاریخ انتشار : 1394/06/19 08:32:02
نمایش : 1561
سناتور تد کروز، نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريکا قرار است در راهپيمايي مخالفان توافق هسته اي ايران سخنراني کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل سي ان ان، راهپيمايي مخالفان توافقنامه هسته اي ايران درحالي در واشينگتن شروع شده است که کنگره ي آمريکا خود را براي راي گيري درباره اين توافقنامه آماده مي کند.

باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا از حمايت کافي براي جلوگيري از اقدام مخالفان براي خراب کردن اين توافقنامه، برخوردار است.
 
امروز هيلاري کلينتون، نامزد پيشتاز دموکرات ها در انتخابات رياست جمهوري آمريکا شديدا از توافقنامه هسته اي ايران دفاع کرده است. وي همچنين به صورت مستقيم از رقباي جمهوري خواه خود انتقاد کرد.

خبرنگار شبکه ي تلويزيوني سي ان ان که در راهپيمايي مخالفان توافقنامه هسته اي ايران در مقابل کنگره در واشينگتن دي سي حضور داشت، گفت: جمعيت زيادي تجمع کرده اند، اينجا مکاني است که ما شش سال پيش شاهد بوديم که اعضاي حزب چاي (جنبش اعتراضي در آمريکا) درباره موضوعات مربوط به طرح درماني اوباما تجمع کرده بودند.

امروز همان تعداد جمعيت حضور دارد و ميزبان راهپيمايي نيز طرفداران حزب چاي (جنبش اعتراضي) هستند. سناتور تد کروز که يک نامزد انتخابات رياست جمهوري در آمريکا است قرار است در اين راهپيمايي سخنراني کند. وي از رقيب خود يعني دونالد ترامپ ديگر نامزد جمهوري خواه انتخابات رياست جمهوري آمريکا دعوت کرده است که در اين راهپيمايي سخنراني کند.

هم دونالد ترامپ و هم تد کروز موافق هستند که توافقنامه هسته اي ايران راهي اشتباه است. هم دونالد ترامپ و هم تد کروز قرار است در راهپيمايي امروز سخنراني کنند. اين مسئله نشان مي دهد که در ميان جمهوري خواهان نيز اختلاف نظر وجود دارد.

براساس اين گزارش، تد کروز يکي از جمهوري خواهاني است که هيلاري کلينتون هم از وي انتقاد کرد. تد کروز مدعي شده است که مي خواهد که توافقنامه هسته اي ايران را در روز نخست رياست جمهوري اش پاره کند.
 
دونالد ترامپ هم مي گويد ديدگاه او بيشتر ديدگاه يک مذاکره کننده و يک فعال بخش کسب و کار است. دونالد ترامپ مي گويد ضرورتا نمي توان در روز نخست رياست جمهوري توافقنامه را پاره کرد، بلکه بايد صبر کرد و منتظر ماند.
 
اينکه تد کروز از دونالد ترامپ خواسته است در اين راهپيمايي حضور داشته باشد و سخنراني کند اين است که وقتي دونالد ترامپ در جايي حضور پيدا مي کند رسانه هاي زيادي در آنجا هستند و جمعيت زيادي هم جمع مي شود.

مجري سي ان ان از خبرنگار پرسيد: وقتي که رئيس جمهور آمريکا شمار زيادي از سناتورهاي دموکرات را همراه خود دارد و تعداد آنها به چهل و يک يا چهل و دو نفر مي رسد، ديگر معني اين راهپيمايي چيست؟

خبرنگار سي ان ان در پاسخ گفت: پرسش بسيارخوبي مطرح کرديد. باراک اوباما به اندازه کافي افراد دراختيار دارد که با نظرات جمهوري خواهان درباره توافقنامه مخالف باشند، اما تعداد اين سناتورها به اندازه اي نيست که متعهد باشند با سخنراني هاي طولاني خود در جلسه راي گيري، مانع از راي گيري درباره توافق هسته اي شوند.

مسئله کليدي و اصلي اين است که جمهوري خواهان همچنان احساس مي کنند باز هم مي توانند افرادي را متقاعد کنند. افرادي که در اين جمعيت حضور دارند و از جمله افراد جمهوري خواهي که در داخل کنگره حضور دارند به دنبال آن هستند که راي گيري درباره توافقنامه هسته اي را به تاخير اندازند چون اميدوارند که با بدست آوردن زمان بيشتر، مخالفان بيشتري براي توافقنامه بدست مي آورند. علت بزرگ مربوط به اين راهپيمايي نيز همين است.

وي افزود: همچنين علت برگزار نشدن راهپيمايي در پنج شش هفته گذشته اين بود که کنگره در تعطيلات بود. باراک اوباما خوش شانس بود که وقتي که توافقنامه بدست آمد تعطيلات تابستاني کنگره شروع شد.

مجري سي ان ان از خبرنگار پرسيد: شما به نکته بسيار مهمي اشاره کرديد. برخي جمهوري خواهان در مجلس نمايندگان آمريکا و سنا تلاش مي کنند هرگونه راي گيري را به تاخير اندازند.

اين افراد استدلال مي کنند که پنجره فرصت شصت روزه که طي آن کنگره بايد اقدام قانوني درباره توافقنامه ايران بکند، هنوز شروع نشده است چون قانوني که اين پنجره فرصت شصت روزه را ايجاد کرده است تصريح مي کند که متن توافقنامه و همه ضمائم آن بايد به کنگره ارائه شود.

اين افراد استدلال مي کنند که هنوز توافقنامه هاي مخفي بين آژانس بين المللي انرژي اتمي و ايران وجود دارد که آنها هنوز متن آن را مشاهده نکردند. آنها مي گويند پس در نتيجه، اين شصت روز هنوز شروع نشده است و به همين علت است که آماده راي گيري نيستند. شما دراين باره چه شنيده ايد؟

خبرنگار سي ان ان در پاسخ گفت: دقيقا همين طور است. به نظر مي رسد که در ميان حزب جمهوري خواه در اين باره اختلاف نظر وجود داشته باشد.

اختلاف نظر ميان جمهوري خواهان در مجلس نمايندگان آمريکا روز چهارشنبه باعث شد راي گيري برنامه ريزي شده عليه توافق هسته اي ايران با بي نظمي هايي روبرو شود. اين در حالي است که ديگر مخالفان توافق هسته اي ايران از جمله دونالد ترامپ نامزد احتمالي جمهوري خواهان در انتخابات رياست جمهوري آمريکا، خود را براي برگزاري اين راهپيمايي بزرگ در بيرون محوطه کنگره آماده مي کند.
 
اين اختلافات پس از آن آغاز شد که کارزار انتخابات رياست جمهوري آمريکا، با مناظره کنگره درباره توافق هسته اي ايران همزمان شد.
 
جمهوريخواهان مجلس نمايندگان نيز مجبور شدند برنامه خود را براي آغاز مناظره درباره قطعنامه عليه توافق هسته اي به تعويق بياندازند زيرا برخي از جمهوري خواهان تهديد کردند ممکن است از اين قطعنامه حمايت نکنند.
 
اين اعضاي جمهوري خواه مجلس نمايندگان که از حمايت نشدن قطعنامه عليه توافق هسته اي ايران در سنا ناکام شده بودند، خواهان يک رويکرد جايگزين در اين خصوص شدند.
 
بيل فلورس، نماينده جمهوري خواه ايالت تگزاس و رهبر يکي از گروه هاي بزرگ محافظه کاران در مجلس نمايندگان در اين باره گفت: ما بايد از هر ابزار موجودي استفاده کنيم تا با اين توافق بد مقابله کنيم.
 
نتيجه اين اختلافات هنوز مشخص نيست، زيرا مخالفت ها در مجلس نمايندگان، اندکي پيش از آغاز نشست مجلس نمايندگان با موضوع مناظره درباره اين قطعنامه بر ملا شد.
 
استيو استايورز، نماينده جمهوري خواه ايالت اوهايو نيز در اين باره گفت: چنين به نظر مي رسد که در جمع، اختلافاتي در خصوص برنامه هسته ايران وجود دارد. 
 
ديک دوربين، سناتور دموکرات ايالت ايلينوي که نفر شماره دو دموکرات ها در سناي آمريکا شمرده مي شود در اين باره گفت: طرف ديگر (جمهوريخواهان) اگر بخواهد مي تواند اسلحه هاي بزرگ خود را به سمت اين توافق نشانه برود.
 
اما با صراحت اعلام مي کنم به عقيده من، بيشتر اعضاي دموکرات سنا تحت تاثير آقاي ترامپ، همکارمان سناتورکروز يا حتي يک معاون سابق رئيس جمهور قرار نخواهيم گرفت. اشاره وي در اين سخنان به ديک چني،‌ معاون پيشين رئيس جمهور آمريکا بود که اين توافق را يک ديوانگي خوانده بود.
 
مجلس نمايندگان آمريکا که پس از تعطيلات تابستاني تشکيل جلسه داد، قرار بود طي هفته کنوني قطعنامه عليه توافق هسته اي ايران را تصويب کند. اما چند ساعت پيش از آغاز رسمي مناظره درباره اين توافق و راي گيري مربوط به آن، نمايندگان جمهوري خواه مخالفت را آغاز کردند.
 
اين نمايندگان در عوض مناظره درباره توافق هسته اي ايران، خواستار راي گيري درباره پيشنهاد پيت روسکام ، نماينده جمهوري خواه ايالت ايلينوي شدند که در آن موضوع به تعويق افتادن فرآيند راي گيري مطرح شده بود.
 
روسکام در اين باره اعلام کرده بود مهلت 60 روزه براي بازنگري کنگره در خصوص اين توافق آغاز نشده است، زيرا قانونگذاران به اطلاعات بيشتر درباره توافق هاي جداگانه مورد مذاکره ميان ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار نگرفته اند.
 
تد کروز، سناتور جمهوري خواه ايالت تگزاس که از نامزدهاي احتمالي جمهوري خواهان در انتخابات رياست جمهوري شمرده مي شود نيز از اين تلاش ها حمايت کرد. وي تا کنون چندين بار با محافظه کاران مجلس نمايندگان متحد شده است تا طرح هاي سران جمهوري خواه را ناکام کند.
 
کروز در اين باره گفت: از آنجا که دولت، توافق کامل را به ما ارائه نکرده است، مهلت 60 روزه هنوز آغاز نشده است. اگر مهلت 60 روزه هنوز آغاز نشده است، لغو تحريم ها به وسيله ي رئيس جمهور اوباما بر خلاف قوانين فدرال خواهد بود. سران جمهوري خواه مي توانند به سادگي، از قانون پيروي کنند و اقدام رئيس جمهور اوباما را در بي توجهي به قوانين فدرال، تسهيل نکنند.
 
کنگره آمريکا تا تاريخ هفدهم سپتامبر (26 شهريور) فرصت دارد قطعنامه عليه توافق هسته اي ايران را به تصويب برساند. اين اختيار کنگره بر اساس قانوني به وجود آمده است که سال گذشته به تصويب رسيد و در آن به کنگره اين حق داده شد تا توافق هسته اي ايران را مورد بازنگري قرار دهد. دموکرات ها با تلاش جمهوري خواهان به منظور تغيير مفاد و شرايط مهلت بازنگري مقابله کردند.

براساس اين گزارش، دو نفر از چهره هاي شاخص دموکرات در مجلس نمايندگان آمريکا روز چهارشنبه حمايت خود را از توافق هسته اي ايران اعلام کردند.
 
استني هوير، نماينده ايالت مريلند که دومين چهره شاخص دموکرات ها در مجلس نمايندگان شمرده مي شود در اين باره گفت: اهميتي ندارد که نگراني هاي من درباره اين توافق تا چه اندازه عميق، شخصي و صادقانه باشد زيرا اين نگراني ها مهم تر از لزوم داشتن يک موضع متحد در قبال ايران نخواهد بود.
 
خاوير بسرا، نماينده ايالت کاليفرنيا که رياست انجمن حزب دموکرات ها در مجلس نمايندگان آمريکا را نيز به عهده دارد در بيانيه اي در اين باره نوشت: هيچ توافقي کامل و بي عيب و نقص نيست.
 
ما همواره مي توانيم در انديشه راههاي بهتر کردن يک توافق باشيم. اما فکر کردن هميشه به معناي عمل کردن نيست. گمانه زني ها نيز مانع دستيابي ايران به توانايي تسليحات هسته اي نخواهد شد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html